Zdrowe podejście do żywienia nastolatków

Żywienie i odchudzanie nastolatków

Dziś przypada Dzień Walki z Otyłością. Z tej okazji podzielę się z Wami kilkoma spostrzeżeniami na temat odchudzania nastolatków.  Jeżeli znasz kogoś komu mógłby się przydać ten artykuł proszę podaj go dalej. Zależy mi na propagowaniu racjonalnego podejścia do żywienia, aby ta podstawowa czynność fizjologiczna nie stanowiła dla nas elementu zagrożenia.

ILE KALORII ?

Dlaczego redukcja rzędu 500-1000 kcal jak zazwyczaj wyliczamy  dla dorosłych, może być nieodpowiednia dla młodzieży?
Młodzież znajduje się w fazie rozwoju i wzrostu stąd priorytetem jest dostarczenie odpowiedniej jakości i ilości pożywienia, aby nie dopuścić do niedoborów. Odpowiedni przedział masy ciała dla wzrostu i wieku wyliczamy na siatkach centylowych. Biorąc pod uwagę układanie jadłospisu dla młodego dojrzewającego człowieka, który nie znajduje się powyżej 95 centyla (co wskazuje niestety na otyłość) pod względem BMI bardziej istotne będzie zmiana jakościowa pożywienia niż znaczne obcinanie kalorii.
W perspektywie tego, że nasz młody człowiek będzie jeszcze rósł, a my skupimy się na zmianie nawyków, nawet jeżeli masa ciała nie spadnie, to BMI zostanie zredukowane.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Według zaleceń WHO dla prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży niezbędna jest umiarkowana aktywność fizyczna na poziomie 60 minut dziennie. Dodatkowy wydatek fizyczny ponadto paradoksalnie może wiązać się z koniecznością zwiększenia wartości energetycznej codziennego jadłospisu, żeby nie dopuścić do osłabienia czy rozdrażnienia.

MODYFIKACJE DIETETYCZNE

Rozsądne modyfikacje dietetyczne nie polegają na stosowaniu monodiet, czy diet, które są sprzeczne z aktualną wiedzą żywieniową. Takie modyfikacje opierają się na Piramidzie Zdrowego Żywienia uwzględniając stan zdrowia i indywidualne preferencje czy styl żywienia rodziny. Różne odmiany diety wegetariańskiej czy dieta wegańska są również uznawane za bezpieczne, ALE wymagają dużej świadomości żywieniowej takiego nastolatka i jego rodziny, aby nie dopuścić do niedoborów, o które łatwiej niż w przypadku tradycyjnej diety.

SUPLEMENTY

Prawidłowo zbilansowana dieta dostarcza odpowiedniej podaży witamin i substancji mineralnych. Pod względem makroskładników tradycyjny jadłospis jest w stanie zaspokoić codzienne zapotrzebowanie również pod względem makroskładników, w tym białka. Suplementacja, która jest niezbędna ze względu na naszą szerokość geograficzną to witamina D w ilości 800 IU-2000 IU w przedziale wiekowym 11-18 lat. Wszelką inną suplementację, która mogłaby być pomocna należy dostosować indywidualnie po konsultacji z lekarzem biorąc pod uwagę wywiad zdrowotny i żywieniowy.

AKCEPTACJA

Uświadomienie sobie, że  ciało (ba psychika!) nastolatka zmienia się w trakcie dojrzewania, jest również pomocne dla nas dorosłych, ale i samych nastolatków. Wsparcie, dzielenie się wiedzą i akceptacja tego okresu w życiu daje dużo wolności w podejmowaniu  decyzji.Każdy z nas jest inny i to jest piękne! Odpowiednie żywienie (dieta MIND dla uczniów jak najbardziej :), optymalny senaktywność fizyczna dostosowana do możliwości czasowych
i fizycznych również pomaga w prawidłowym kształtowaniu się młodego organizmu.

NAWYKI

Domowe zwyczaje wywierają bardzo duży wpływ na to jak kształtuje się młody człowiek. Wypracowując zdrowe, racjonalne nawyki nawet żywieniowe dla samych siebie i dostrzegając ich wartość jest duża szansa, że przejmą je młodsze pokolenia.
Zmuszanie dzieci i młodzieży do zrobienia czegoś czego samemu się nie praktykuje, na dłuższą metę nie przynosi trwałego efektu lub jest wręcz zniechęcające.

Podsumowując:

1) W przypadku odchudzania nastolatków ważne jest podejście systemowe, czyli współpraca z rodzicami czy opiekunami aby zrozumieć ile i jakie modyfikacje mogą być wprowadzone uwzględniając też możliwości i chęci rodziny.

2) Ważne jest uświadomienie, że redukcja u dzieci i młodzieży może wiązać się ze spadkami rzędu 100 g -300 g na tydzień i jest to dobre tempo. Celem jest długotrwała zmiana nawyków, aby nie dopuścić do dalszego przyrostu masy ciała, jeżeli miałoby się to wiązać z nadwagą wynikającą z nadmiaru tkanki tłuszczowej.

3) Szanujmy nasze organizmy, im bardziej podchodzimy racjonalnie do naszego zdrowia teraz tym  bardziej zaowocuje to w przyszłości.

Leave a Comment