Rzut oka na banana

Wczorajszego dnia wielu Polaków walczyło o wolność słowa jedząc banany, kiedyś walczyliśmy z Putinem jedząc jabłka. Nie mogę się doczekać kiedy zaczniemy walczyć o nasze zdrowie z sami sobą buńczucznie jedząc co najmniej 500 g warzyw codziennie.

O jabłkach już pisałam o tu i tu. Dziś podzielę się z Wami co mówią badania na temat wartości bananów dla zdrowia.

O bananie!

Banan jest smaczny. Poza alergią, nie zdarzyło mi się nigdy usłyszeć w gabinecie, że „te banany to mi proszę wykluczyć z jadłospisu, bo nie smakują”. Jest bogaty w węglowodany i substancje mineralne takie jak: potas, magnez, sód i fosfor [1]. Jest również dobrym źródłem witaminy B6 [5]. Posiadają działanie prebiotyczne (są znakomitym pożywieniem dla naszej mikroflory przewodu pokarmowego) z uwagi na fruktooligosacharydy i skrobię oporną, która występuje w zielonożółtych bananach [2].
Przeciętny banan o wadze 118 g dostarczy nam około 100 kcal w tym pochodzących z węglowodanów: 6,4 g skrobi, 3,1 g błonnika, 14,4 g cukrów prostych (5,9 g glukozy, 5,7 g fruktozy, 2,8 g sacharozy) [5] Wbrew pozorom banany zawierają niski indeks glikemiczny 52 (niski <55), natomiast należy pamiętać, że wraz z dojrzewaniem banana jego indeks glikemiczny rośnie. Co ciekawe jego właściwości przeciwutleniające (według skali ORAC) są zbliżone do kiwi oraz soku pomarańczowego [6].

WARTOŚCIOWY PRODUKT DLA NIEMOWLĄT

W Południowych Indiach przeprowadzano badania, gdzie uzupełniano odżywki dla niemowląt powyżej 6 miesiąca mąką z bananów. Na podstawie uzyskanych wyników postawiono wniosek, że odżywki uzupełniane w mąkę bananową zapobiegają niedożywieniu niemowląt i sprzyjają ich prawidłowemu rozwojowi fizycznemu [1].

WARTOŚCIOWY PRODUKT DLA JELIT

Przytoczone badanie zostało przeprowadzone na 34 kobietach przed menopauzą w wieku 19-45 lat z BMI w przedziale 24-30 kg/ m2 z wykluczonymi schorzeniami dotyczącymi przewodu pokarmowego, przewlekłych chorób, epilepsji, antybiotykoterapii w okresie krótszym niż 2 miesiące przed badaniem, poważnymi restrykcjami dietetycznymi.
Badane przez okres 2 tygodni przed badaniem oraz w trakcie nie mogły przyjmować dodatkowych suplementów zawierających prebiotyki i probiotyki.
Przez okres 60 dni badane miały spożywać przed dwoma posiłkami w ciągu dnia banana (pierwsza próba badana), napój bananowy (druga grupa badana) lub wodę (grupa kontrolna).
W dniu 30 i 60 badania pobierano próbki kału aby zbadać zawartość bakterii (Bifidobacterium, Lactobaccillus, Anaerobes). Nie stwierdzono statystycznie istotnej różnicy pomiędzy ilością mikroflory poszczególnych grup. Wśród grupy spożywającej banany przed głównymi posiłkami stwierdzono statystycznie istotnie zmniejszone występowanie wzdęć [2].

WARTOŚCIOWY PRODUKT W TRAKCIE TRWANIA BIEGUNKI

W badaniu wzięło udział ok. 3000 dzieci z Bangladeszu w przedziale 6-36 miesięcy. Dzieci zostały przydzielone losowo do grupy standardowego postępowania w trakcie biegunki (dieta lekkostrawna + nawadnianie + elektrolity) oraz standardowego postępowania wraz ze spożyciem zielonych gotowanych bananów. Niemowlęta w wieku 6-12 miesięcy dostawały dodatkowo od ½ do 1 banana na dzień, dzieci w wieku 12-24 miesiąca od 1 do 2 bananów, dzieci w wieku 24-36 miesięcy do 3 bananów na dzień w formie gotowanej. Na podstawie uzyskanych wyników postawiono wniosek, że dodatkowe spożycie bananów w diecie sprzyja skróceniu trwania zarówno biegunki ostrej jak i przewlekłej [3].

WARTOŚCIOWY PRODUKT W CZASIE TRENINGU I REGENERACJI

Sportowcy wytrzymałościowi uczestniczący w wysiłkach trwających minimum 2-3 godziny osiągają poprawę wyników przyjmując mieszaninę węglowodanów prostych (glukozy, fruktozy, sacharozy) w ilości od 20 do 80g na każdą godzinę wysiłku [4].
W przytoczonym badaniu pod lupę wzięto wpływ spożywania m. in. bananów na poprawę wyników i późniejszą regenerację u rowerzystów pokonujących trasę 75 km. Grupą badawczą było 20 mężczyzn w wieku 25-51 lat, którzy regularnie trenowali (216 ±21,4km/ tydzień). Na czas trwania badania rowerzyści nie przyjmowali dodatkowych suplementów mineralnych, witaminowych oraz ziołowych. Ich diety były zbliżone do siebie pod względem kaloryczności i jakości.
Grupa kontrolna spożywała tylko wodę podczas wyścigu, pierwsza grupa badawcza wodę + banany, druga grupa badawcza wodę + gruszki.
Uzyskano wyniki świadczące o pozytywnym wpływie spożycia bananów w tej dyscyplinie sportowej. Według subiektywnego odczucia zawodników poprawiła się zdolność skupienia, zwiększył się poziom energii i szybsza regeneracja po wyścigu. Porównując zawartość różnych substancji w serum krwi przed i po wyścigu wykryto następujące zmiany. Obniżyły się też m.in. takie parametry krwi jak całkowity udział leukocytów, kortyzolu, IL-10. Wzrósł natomiast udział dopaminy, fruktozy oraz kwasu 2-izopropylmalowego, który może być prekursorem do syntezy leucyny – aminokwasu ważnego dla budowy mięśni [7].

WARTOŚCIOWY PRODUKT DLA GOSPODARKI WĘGLOWODANOWEJ ZDROWYCH OSÓB

Badanie trwało 3 miesiące (część właściwa trwała 5 dni) ukończyło je 10 badanych z grupy osób mieszczących się w granicach prawidłowego BMI oraz 10 badanych z otyłością. Badani byli w wieku 18-45 lat. Medianę stanowiły kobiety w okolicy 30 roku życia. Kryteria wykluczające udział w badaniu dotyczyły ciąży, zdiagnozowanej cukrzycy, stanu przedcukrzycowego, zaburzeń funkcjonowania układu pokarmowego, przewlekłych schorzeń wątroby i nerek, stosujących intensywną aktywność fizyczną (powyżej 90 minut w tygodniu), przyjmujących immunosupresanty, palących papierosy czy nadużywających alkohol.
Badani byli zobligowani do stosowania diety nisko-błonnikowej (wykluczono rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, pestki, warzywa i owoce bez skórek, produkty pełnoziarniste). W zamian obie grupy miały przyjmować 2 razy dziennie napój bogaty w skrobię kukurydzianą w grupie kontrolnej i z zielonych bananów w grupie badawczej.
U grupy badawczej przyjmującej skrobię z zielonych bananów obniżył się poziom glukozy na czczo w stosunku do grupy kontrolnej. Wśród osób z prawidłowym BMI przyjmujących roztwór skrobi bananowej istotnie obniżyła się odpowiedź ze strony insuliny w 180 minucie testu obciążenia glukozą [8].

NA KONIEC CIEKAWOSTKA ZASŁYSZANA W PODSTAWÓWCE

Do tej pory pamiętam jak w szóstej klasie na zajęciach z edukacji dotyczącej rozwoju nastolatków (coś a’la pigułka wiedzy na temat zmian emocjonalnych, fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania) – prowadzonej przez pedagoga zewnętrznego zaakceptowanego przez rodziców
i wychowawcę w segmencie o narkotykach usłyszałyśmy ( zajęcia były osobno dla dziewcząt i chłopców), że nitki od banana mają działanie narkotyzujące, ale przy ilości rzędu kilku kilogramów. To jedno z pierwszych przykładów na definicję trucizny jaka utkwiła mi w głowie do tej pory.

Źródło:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25822319
2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1075996411000424?via%3Dihub
3. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-3156.2010.02608.x
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26373645
5. http://ndb.nal.usda.gov/
6. http://www.orac-info-portal.de/download/ORAC_R2.pdf
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26561314
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4515670/

Leave a Comment