Krótka notka o nasionach chia

1.Według Europejskiego Urzędu do Spraw Bezpieczeństwa Żywności dzienne maksymalne spożycie nasion chia powinno wynosić 15 g [1].

2. Nasiona chia mają działanie hipoglikemiczne, hipolipemiczne i wykazują wysoką aktywność przeciwutleniającą (między innymi dzięki kwasom kawowemu, chlorogenowemu, cynamonowemu, mirycetynie, kwercetynie, kempferolowi [3,6].

3. W 100 g zawierają 35 g tłuszczu w tym kwasy omega 3 i 6 w stosunku 3:1 [5]. Wykazano, że kwasy omega -3 mogą zmniejszać ryzyko nagłego zgonu, umieralności całkowitej oraz sercowo- naczyniowej po świeżo przebytym zawale [10]. Kwasy omega-3 mogą mieć zastosowanie wspierające w leczeniu osób z napadami lęku czy depresji [9].

4. Spożywanie nasion chia obniża ryzyko rozwoju insulinooporności [4,9].

5. Nasiona szałwii hiszpańskiej zawierają 15-26% białka, bogatego w aminokwasy egzogenne, czyli takie, które są niezbędne do dostarczania wraz z dietą, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie sam zsyntetyzować tej grupy niezbędnych aminokwasów. Mimo to dominującymi aminokwasami w białkach nasion chia są arginina (wspomaga gojenie ran i regulację układu odpornościowego) oraz glutamina (wspomaga wydolność organizmu podczas wysiłku oraz regenerację wątroby [2].

6.Nasiona chia są również dobrym źródłem błonnika waha się on na poziomie 23-42 % , z czego większy jest udział frakcji nierozpuszczalnej (85%). Dzięki temu mogą być wprowadzane w szczególności w diecie osób z nowotworem odbytu, hemoroidami, kamieniami nerkowymi czy zaburzeniami metabolicznymi [8].

Tutaj znajdziesz krótką notkę o siemieniu lnianym
Pod tym linkiem czeka na Ciebie infografika porównująca nasiona chia i siemię lniane pod kątem konkretnych pierwiastków, witamin i niespodzianki 🙂

Źródło:

 

Źródło:
1.Bresson J.- L., Flynn A., Heinonen M., Hulshof K., Korhonen H., Lagiou P., Løvik M., Marchelli R., Martin A., Moseley B., Przyrembel H., Salminen S., Strain J., Strobel S., Tetens I., van den Berg H., van Loveren H., Verhagen H. 2009. Opinion on the safety of ‘Chia seeds (Salvia hispanica L.) and ground whole Chia seeds’ as a food ingredient. The EFSA Juornal: 996, 1-26.
2.Dąbrowski G., Skrajda M. 2015. Nasiona szałwii hiszpańskiej (Salvia Hispanica L.) jako źródło składników wykazujących dobroczynny wpływ na organizm ludzki. Journal of Education, Health and Sport: 5(9),337-350
3. Guindani C., Podestá R., Block J., Rossi M., Mezzomo N., Ferreira S. 2016. Valorization of chia (Salvia hispanica) seed cake by means of supercritical fluid extraction. The Journal of Supercritical Fluids: 112, 67-75.
4.Kargulewicz A. Swora- Cwynar E., Marcinkowska E., Grzymisławski M. 2016. Ziarna chia jako wartościowy produkt racjonalnej diety- zastosowanie w profilaktyce chorób metabolicznych. Pielęgniarstwo Polskie: 1 (59), 87-89.
5. Kobus- Cisowska J., Kmiecik D., Flaczyk E.,Przeor M., Kulczyński B. 2016. Projekt nowego produktu z dodatkiem nasion chia (Salvia Hispanica L.) jako składnika żywności bioaktywnej.
Innowacyjne Rozwiązania w Technologii Żywności i Żywieniu Człowieka: 21-31
6. Marcinek K., Krejpcio Z. 2017. Chia seeds (Salvia Hispanica): Health promoting propertis and therapeutic applications- a review. 2017.Roczniki Państwowego Zakładu Higieny:68(2),123-129.
7. Muramatsu T, Yatsuya H, Toyoshima 2010. Higher dietary intake of alpha-linolenic acid is associated with lower insulin resistance in middle-aged Japanese. Preventive Medicine:50, 272–276.
8.Nowak K., Majsterek S., Ciesielska N., Sokołowski R., Klimkiewicz K., Zukow W. 2016. Rola nasion szałwii hiszpańskiej (chia) w żywieniu pacjentów geriatrycznych. Journal of Education, Health and Sport: 6(3), 35-40 .
9. Sominka D., Kozłowski D., Efekt kardioprotekcyjny kwasów omega-3. 2008. Geriatria 2: 126-132 .
10. Zdrojewicz Z. ,Starostecka E., Królikowska N., Kuźnicki P. 2015. Wpływ składników zawartych w orzechach na organizm człowieka. Medycyna Rodzinna: 3,124-130.

Leave a Comment