Chwytaj jabłko!

W tym zestawieniu zebrałam 5 obszarów, w których sugeruje się, że spożycie jabłek może mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie.


UKŁAD KRWIONOŚNY

Jabłka w swojej skórce zawierają różnego rodzaju flawonoidy np.: kwercetynę, epikatechiny, antocjany. Badano wpływ spożycia jabłek na parametry układu krążenia. Statystycznie istotny okazał się pozytywny wpływ na funkcjonowanie śródbłonka naczyń krwionośnych przy spożyciu 2 jabłek dziennie przez 4 tygodnie. Dysfunkcje śródbłonka są cechą charakterystyczną dla wielu chorób naczyniowych co może być związane z powstawaniem zmian miażdżycowych [1].
Niestety jako naród umieramy najczęściej z powodów chorób sercowo-naczyniowych. Wszelka prewencja w tym żywieniowa ma wpływ na jakość naszego życia w późniejszych latach. Nawet jeśli zaczyna się od jednego jabłka dziennie.


NASTRÓJ

Zamiast chipsów i czekolady jabłko (lub inny owoc)!
Badano 100 studentów, których część przez 10 dni miała spożywać na podwieczorek owoce (4 jabłka, 2 klementynki, 4 banany) druga część czekoladowe przekąski i czipsy. Na podstawie analizy statystycznej kwestionariuszy wysnuto wniosek, że spożywanie owoców wiązało się z obniżonym niepokojem, odczuwaniem emocjonalnego cierpienia, objawami somatycznymi czy trudnościami poznawczymi w porównaniu do studentów, którzy spożywali przetworzone przekąski [2].

JELITA

Modele zwierzęce obiecują bardzo dużo. Badania na ludziach niekoniecznie, ale…
jabłka są dobrym źródłem zarówno błonnika nierozpuszczalnego jak i rozpuszczalnego przez co wpływają na prawidłowe funkcjonowanie jelit. W nielicznych badaniach na ludziach próbowano udowodnić, że wpływają na rozwój prawidłowej mikroflory i redukcję patogennej w jelicie grubym, ale są to jednak przesłanki niż poważne metaanalizy [3]. Nie zmienia to faktu, że jabłka są zarówno dobrym składnikiem w diecie lekkostrawnej jak i bogatoresztkowej.

MASA CIAŁA

Coś dla Panów – niepalących, bez zaburzeń gospodarki węglowodanowej (w insulinooporności i cukrzycy to zalecenie przyniesie więcej szkody niż pożytku) i z BMI >27 czyli co najmniej z nadwagą i określonym polimorfizmem genowym.
W badaniu na powyższej grupie Panów stwierdzono, że mętny sok  jabłkowy bogaty w polifenole w ilości 750ml dziennie przyjmowany przez 4 tygodnie wpłynął na obniżenie poziomu tkanki tłuszczowej [4]. Natomiast uzyskane zakresy procentowe wskazujące na redukcję tkanki tłuszczowej (-1.0 +/-1.3 %) w porównaniu do grupy kontrolnej (-0.2 +/- 0.9 %), sugerują mi, że lepsze efekty w perspektywie miesiąca przyniesie racjonalna dieta nawet z udziałem jabłek. Potwierdzam na podstawie obserwacji gabinetowych.

ANTYKANCEROGENNA AKTYWNOŚĆ

Trochę teorii na sam koniec. Jabłka są bogatym źródłem związków odgrywających potencjalna rolę w prewencji chorób nowotworowych. Kwasom fenolowym przypisuje się rolę wiązania substancji rakotwórczych (ich inaktywacji) oraz stymulacji enzymów odpowiedzialnych za odtruwanie organizmu. Z kolei polifenolom przypisuje się wzmaganie wzajemnej komunikacji komórek i  usprawnienia funkcji odpornościowych ustroju [5].

 

PODSUMOWUJĄC

Nie musisz jeść jabłek kilogramami, żeby miały pozytywny wpływ na Twoje zdrowie.  Według piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dziennie owoce powinny znajdować się w ilości mniej więcej jak 1:3 w porównaniu do warzyw.

Warto sięgać po jabłka ze względu na przeciwutleniacze, błonnik oraz wartości organoleptyczne (smak, zapach, konsystencję).

Źródło:

1. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mnfr.201700674
2. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0171206#pone.0171206.ref024
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20304079
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22038464
5. http://www.czytelniamedyczna.pl/462,znaczenie-substancji-uznanych-za-antyodzywcze-w-profilaktyce-chorob-cywilizacyjn.html

 

Leave a Comment